"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 01, 2008

Perkhidmatan Kereta Api Masih Belum Beroperasi, Pengeluaran Minyak Terjejas

BANGKOK, 1 Sept (Bernama) -- Perkhidmatan kereta api antara Bangkok dan Pulau Pinang masih digantung sehingga kini, semasa protest anti-kerajaan terus melumpuhkan perkhidmatan itu sekaligus menjejaskan pergerakan ribuan penumpang, di samping menjejaskan pengeluaran minyak di kawasan perairan di utara Thailand.

Ketua Perkhidmatann Pusat Selatan Kereta Api Thailand (SRT), Thanongsak Phongprasert berkata para pekerja perkhidmatan itu masih enggan datang bekerja sejak Jumaat lepas, dan tidak ada sebarang tanda yang dapat menunjukkan bila perkhidmatan itu akan pulih.

Beliau berkata selain perjalanan harian Bangkok-Pulau Pinang yang mengambil masa kira-kira 20 jam, kira-kira 20 perkhidmatan kereta api turut terjejas di wilayah selatan negara itu.

"Kira-kira 7,000 penumpang terjejas setiap hari memandangkan perkhidmatan kereta api kami beroperasi sehingga ke Sungai Golok di Narathhiwat (sempadan Malaysia-Thailand)," katanya ketika dihubungi di Hatyai.

Sejak Jumaat lepas, ramai pekerja-pekerja SRT mengambil cuti sakit bagi menyokong Pakatan Rakyat Bagi Demokrasi (PAD) yang mengadakan tunjuk perasaan menentang pentadbiran kerajaan Samak Sundaravej sejak 25 Mei lepas, yang membawa kepada tindakan ribuan penunjuk perasaan menduduki pusat pentadbiran kerajaan di tengah bandar raya, atau dikenali sebagai bangunan Rumah Kerajaan.

Di Bangkok, para penumpang yang menempah tiket untuk perjalanan Bangkok-Pulau Pinang dimaklumkan supaya mencari alternatif lain untuk ke destinasi masing-masing.

"Mereka yang sudah membeli tiket boleh datang ke stesen kereta api Hua Lamphong untuk mendapatkan kembali wang mereka," menurut seorang jurucakap SRT di sini.

Sementara itu Lapangan terbang antarabangsa Phuket dan Krabi kembali beroperasi seperti biasa selepas ia ditutup oleh penunjuk perasaan pada hari Jumaat dan Sabtu lepas, manakala lapangan terbang Hatyai pula memulakan operasinya pada hari Sabtu selepas ditutup selama sehari.

Demonstrasi berlarutan perkhidmatan keretapi itu juga menjejaskan pengeluaran minyak di telaga minyak terbesar negara itu, Medan Sirikit, yang terletak di wilayah Phitsanulok, 377 kilometer utara Bangkok.

Syarikat PTT Exploration and Production (PTTEP) mengurangkan pengeluaran minyak hariannya daripada kira-kira 20,000 tong kepada hanya 3,000 tong ekoran kesukaran dalam menghantar bekalan minyak ke kawasan kilangnya di Bangkok.

Jurucakap PTTEP yang mengesahkan pengurangan pengeluaran itu berkata mereka tidak dapat mengangkut bekalan minyak mentah itu tanpa perkhidmatan kereta api.

Menurutnya syarikat itu mengalami kerugian jutaan ringgit ketika ini memandangkan hanya 3,000 tong gas dapat diedarkan setiap hari menerusi perkhidmatan lori tangki.

No comments: