"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 01, 2008

Siasatan Rasuah ADUN Lenggeng, BPR N.Sembilan perlu telus

Gambar Kiri: Sidang Akhbar bersama pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Sembilan di Pejabat YB Loke Siew Fook , Seremban pada Isnin 1 September 2008 mengenai siasatan rasuah ADUN Lenggeng YB Mustafa Salim berkaitan projek melombong pasir.

Seremban - Pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Sembilan hari ini menggesa pihak Badan Pencegah Rasuah agar mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan siasatan kes penahanan ADUN Lenggeng yang dikatakan telah menerima wang suapan sebanyak RM2,000 dari seorang kontraktor yang menjalankan kegiatan melombong pasir agar tidak dilaporkan kegiatannya kepada Pejabat Tanah dan Galian Negeri Sembilan.

Menurut YB Loke Siew Fook yang juga merupakan Ketua Pembangkang Negeri Sembilan, pendakwaan haruslah dilakukan dengan segera serta dihadapkan ke mahkamah untuk perbicaraan sepertimana yang dilakukan terhadap 2 orang EXCO Pakatan Rakyat di Perak baru-baru ini.

YB Loke juga mengharapkan agar pihak BPR tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk mendakwa pihak yang terlibat. Ini adalah kerana menurut beliau sebelum ini BPR telah menahan bekas ADUN Palong lebih kurang 5 tahun lalu tetapi hingga ke hari ini kes tersebut masih belum dilakukan pendakwaan apatah lagi dibicarakan di mahkamah.

Di samping itu menurut beliau lagi terdapat beberapa kes lain yang melibatkan wakil rakyat dan ahli politik Barisan Nasional Negeri Sembilan yang belum dilakukan sebarang pendakwaan walaupun BPR telah melakukan penahanan untuk siasatan sebelum ini.

YB Loke juga menggesa agar pihak BPR tidak mengamalkan dasar pilih kasih dalam kes siasatan yang melibatkan ahli politik Barisan Nasional dimana dalam kes penahanan ADUN Lenggeng tersebut BPR telah didapati tidak memberikan kerjasama kepada pihak media untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kes tersebut. Ini menurut beliau akan memberikan pelbagai spekulasi kepada umum.

Ini amat berbeza sekali dengan kes penahanan 2 orang EXCO Perak baru-baru ini di mana pihak BPR telah membenarkan pihak media menyiarkan gambar 2 orang EXCO tersebut digari , ditahan reman selama beberapa hari , diikat jamin dan dihadapkan ke mahkamah untuk pendakwaan dalam tempoh kurang seminggu. Sedangkan dalam kes penahanan YB Mustafa Salim , beliau telah dibebaskan dengan jaminan mulut sahaja dan ditahan tidak sampai setengah hari.

Sementara itu Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan , Zulkefly Mohamad Omar menyatakan PAS Negeri Sembilan sebelum ini telah banyak membuat laporan BPR terhadap pimpinan Barisan Nasional di negeri ini, namun tiada sebarang penahanan serta pendakwaan yang dilakukan terhadap kes-kes yang dilaporkan. Malah beliau menyatakan laporan BPR yang dibuat oleh pemimpin Umno sendiri terutamanya oleh bekas ADUN Lenggeng iaitu Dato Ishak Ismail dalam beberapa isu , juga hingga ke hari ini tiada sebarang pendakwaan dilakukan oleh pihak BPR.

YB Tuan Hj Aminuddin ADUN Sikamat pula menegaskan bahawa rakyat di Negeri Sembilan ini sudah mula hilang keyakinan terhadap keberkesanan kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Mohamad Hasan kerana banyak kes perlombongan pasir dan pembalakan yang dijalankan tanpa lesen telah dilaporkan oleh media perdana akhir-akhir ini di Negeri Sembilan.

Ianya menunjukkan bahawa hasil bumi Negeri Sembilan begitu mudah ‘dirompak’ oleh mereka yang rakus. Justeru itu penguatkuasaan agensi yang berkaitan haruslah diperkemaskan dari masa ke semasa.

Sementara itu YB Rashid ADUN Ampangan yang turut hadir dalam sidang media juga menyatakan bahawa tanggapan rakyat pada ketika ini ialah rasuah begitu sinonim dengan wakil rakyat. Justeru itu semua wakil rakyat haruslah memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat serta mengelakkan diri dari terbabit dengan rasuah di semua peringkat.

Antara yang hadir dalam sidang media tersebut ialah YB Loke Siew Fook Pengerusi DAP N.Sembilan, Sdr Sabaruddin Setiausaha PKR N.Sembilan, Sdr Zulkefly Mohamad Omar Pesurujaya PAS N.Sembilan, ADUN Temiang, ADUN Bukit Kepayang, ADUN Sikamat dan ADUN Ampangan.

-PAS N9

3 comments:

Anonymous said...

biasolah tu, bilo kono kek warikh buek kojo macam tu biarkan lamo2 sikik, untung2 lonyap jo citonyo ............ bulih ko jadi camtu... ese bukan urang undang2 tak tau den....

Anonymous said...

siasat jgn x siasat, biar diaorg semuo ghaso. itu baru sedikit, byk lagi perompak kat N9. bonci boto den dgn oghang UMNO ni. especially dgn Roselan Mat Darus,samseng UMNO Pilah, taik ganja, kaki betina. macam2 taik lagi ado kek dio nih.

Anonymous said...

Nampaknyer dah senyap dah, tak ado apo2. Mamat Hanssang dah campur tangan agak eh. BPR ni bapok alias pondan yang berani kat exco PKR perak jo. Tak ado tulang belakang. lombik solombik-lombik eh.