"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, September 20, 2008

Siapa Punca Rakyat Tanggung Beban?

KUALA LUMPUR 19 Sept. – Ketaksuban Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri membawa kesan negatif kepada ekonomi negara dan boleh mengakibatkan rakyat menderita.

Bendahari UMNO, Datuk Abdul Azim Mohamed Zabidi berkata, kesannya sudah dirasai apabila pasaran saham Bursa Malaysia jatuh melebihi jangkaan setelah tidak lagi mampu menarik pelaburan portfolio asing (FPI).

Katanya, impak negatif itu akan menjadi lebih ketara dalam tempoh dua atau tiga bulan lagi apabila FPI semakin berkurangan dan tiada pelaburan baru.

-Utusan Malaysia Online

TP - Kiraan harga minyak sekarang :

1 barrel(tong) = 159 liter


1 USD = RM 3.471

Harga minyak semasa = USD92.92 setong

Dulu USD145 x 3.03 (Rate semasa) / 159 liter = RM3.00 - RM0.30 (Subsidi) = RM2.70

Skrg USD92.92 x 3.47 (Rate semasa) / 159 liter = RM2.03 - RM0.30 (Subsidi) = RM1.73

Kerajaan jual => RM2.55

Harga tanpa subsidi => RM2.00


Kita tanggung kerajaan = RM0.52 per liter.


Sekarang rakyat pulak yang subsidi pada kerajaan bukannya kerajaan bagi kita subsidi...minyak dunia dah turun terlampau banyak tapi kerajaan still senyap ngan isu minyak ni, lepas tu asyik dok meyalahkan pihak lain.

Menderita? memang rakyat sekarang menderita, tapi bukan sebab DSAI... rakyat menderita sebab negara diperintah oleh lembu-lembu mutasi. setiap kali gagal mentadbir, cari alasan untuk salahkan pihak lain.

Apa yang seorang "Anwar" dapat buat? siapa yang berkuasa? seorang "Anwar" atau "Kerajaan" yang diwakili oleh "ramai" orang?

4 comments:

Anonymous said...

awat hang serius sgt ni,. erghhhh memang bahalol punya goment...phuck betul,...kesian ....hamba rakyat kan....

Anonymous said...

lu org bayangkan MP-MP AMenOO ni tgh buat apa gaknya.. depa sambut hari RAYA ni camano gaknya kan,,.DALAM KETAKUTAN...

Anonymous said...

sebabnya mudah, gomen guna wang rakyat sebab gomen sudah kehabisan wang, tiada FDI masuk serta kelembapan ekonomi dunia. gomen guna subsidi minyak yg kini d tanggung oleh rakyat utk meneruskan perbelanjaan gomen. saya meyeru rakyat malaysia bangkit dan teruskan reformasi.

Anonymous said...

kalau pasukan kita kalah dalam apa jua bentuk "pertandingan @ perlawanan" ...bermakna pasukan lawan lebih baik / kuat / mantap...berbanding dengan pasukan kita yg. lemah dan banyak kekurangan. Baiki kelemahan @ bina strategi baru...tukar pemimpin, tukar barisan kabinet, tukar pengurus, tukar jurulatih, tukar pemain atau import pemain. Jangan salahkan pihak lawan atas keGOBLOKAN kita sendiri...nampak sangatlah ketidakcerdik dan ketidak siauman...alasan @ ulasan pak menteri dan ketuanya macam budak sekolah rendah baru buat kertas projek...nauzubillah