"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 03, 2008

Harga barangan turun suku pertama 2009 - malaysiakini

Harga barangan di seluruh negara dijangka dapat diselaraskan dan diturunkan mulai suku pertama tahun hadapan berdasarkan penurunan harga bahan mentah di pasaran.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad (gambar) memberi jaminan itu berdasarkan kajian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) berikutan penurunan harga minyak di pasaran buat masa kini.

Menurutnya, kadar harga barangan keperluan pada masa sekarang masih sukar diturunkan secara menyeluruh kerana masih terikat dengan kos pemprosesan yang lama semasa harga minyak berada di paras tertinggi.

''Harga-harga barang keperluan yang telah siap diproses seperti susu dan minyak masak tidak boleh diturunkan kerana penurunan harga minyak di pasaran baru sahaja berlaku dalam masa beberapa bulan ini,'' katanya.

TP - bongok... masa naik laju, bila turun selor nak mampuih... patutnya naik lambat turun laju, ni dah terbalik... macam mana terbaliknya benda-benda macam ni dekat Malaysia, macam tu la terbaliknya pemikiran menteri-menterinya...

Malaysia ni terbongkang bukan pasai ancaman dari luar pun, ancaman dalam pimpinan tu yang lagi teruk.

3 comments:

Anonymous said...

The last time I was at Pelita Nasi Kandar, the teh tarik was RM1.30 a glass. Nearly fainted. My ordinary kopi O from neighbourhood kopitiam is still RM1.20 a cup. Beras wangi still expensive at between RM40 - RM55 per 10kg bag. My nasi kandar at Kayu cost RM10 for one meat and one vege.

Price to go down? I believe when I pay when I makan. Also, despite RM0.10 drop, why is oil price still more expensive in Malaysia than US of A?

When will gome admit they made a BIG BLUNDER when they increase oil price to RM2.70/litre?

Anonymous said...

Saya yakin kerajaan sentiasa berusaha untuk buat yang terbaik untuk rakyat tapi rakyat harus bersabar. Bukan semua perkara boleh dilakukan dengan pantas dan cepat. Ada yang memerlukan kajian mendalam kerana ia akan memeberi kesan kepada banyak pihak...

broooo... said...

seemeon... pls stop yr bullshit comment...
bila minyak global naik, adakah kerajaan cukup "SABAR" menaikkan harga minyak secara mendadak... ada difikirkan secara mendalam kesannya pada banyak pihak???????????
terutamanya yg berpendapatan rendah!!!!!!
masa minyak mahal dulu, sibok dok compare kan dgn s'pore & thai... sekarang knape tk compare?????
utk makluman semeon harga minyak dthai skarang 9 bath saja (RM0.90)...
hang semeon org kaya boleh lah sabar...