"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, September 09, 2008

Malaysiakini : Kenapa Ahmad Berani Ingkari Arahan | 为何阿末依斯迈敢违抗圣旨

民联严厉谴责阿末依斯迈 斥巫统种族政治分裂社会
Pakatan dakwa Umno semarak politik perkauman


1)308大选,826补选
阿末依斯迈很可能是因为巫统正在处于弱势时候,他可能认为现在的首相是很需要人们尤其是巫统基层的支持!所以他认为首相很肯能不会对他作出任何行动,皆因他也得到槟城巫统区部的支持,要知道,首相也是来自槟城,如果和他们过意不去,下场也不会好到哪里去!
1) Pilihan Raya 308 dan Pilihan Kecil 826
Tindakan Ahmad Ismail ini mungkin disebabkan UMNO dilanda pelbagai masalah sekarang. Perdana Menteri kini pasti memerlukan sokongan daripada akar umbi UMNO untuk terus memerintah! Tambahan lagi tindakan Ahmad Ismail mendapat sokongan daripada ketua cawangan UMNO di Pulau Pinang, perlu diingatkan Pak Lah juga berasal dari Pulau Pinang, maka beliau juga perlu menjaga perasaan pemimpin di sana.



2)巫统党选
阿 末依斯迈极可能为了自己能够在即将来领的巫统党选更上一层楼。他将自己变成一个种族权益维护者。要知道独立至今,种族课题在大马还是最容易被人家注意到 的。但是他也很成功了,皆因目前可以说每一位马来西亚人都知道他的存在!但是,玩弄种族主义对马来西亚肯定是一个祸害!大家必须谴责这一类的领袖!因为他 们就是我国迈向团结的绊脚石!
2) Pilihan Dalaman UMNO
Kemungkinan kedua ialah Ahmad Ismail ingin menunjukkan dia bagai pembela nasib orang Melayu supaya membantunya dalam arena politiknya. Perlu diingatkan isu perkauman merupakan isu yang paling senang mendapat perhatian ramai, dan ini telah berjaya kerana sampai sekarang hampir semua Rakyat Malaysia tahu kewujudannya. Isu Perkauman merupakan perosak kepada perkembangan negara! Kita mesti membantah pemimpin yang hanya tahu memainkan api ini kerana ini merupakan halangan bagi mewujudkan Rakyat Malaysia yang bersatu!

Crude Oil
$105.27
▼1.07
1.01%
2:05 AM EDT - 2008.09.09


3)石油跌价
这 一招已经被巫统用过了好几次,而且还很成功。就如1997年甚至更早之前的经济风暴。巫统肯定会以一些种族课题来盖过目前国家面对的问题。也就是转移人民 的视线。要知道目前国际石油油价已经开始下跌了。但是非常的奇怪,马来西亚,一个生产石油的石油的国家。油价还是没有被调低。但是目前的大马人包括媒体朋 友已经不再正视这个课题,原因大家都被“寄居论”吸引过去了!
3) Isu Minyak Turun
Taktik ini telah digunakan oleh UMNO beberapa kali dan berjaya melakukannya seperti tahun 1997 dan sebelumnya masa negara dilanda kemelesetan ekonomi. UMNO selalunya akan menggunakan isu perkauman bagi mengalih perhatian Rakyat terhadap isu ekonomi negara seperti keturunan harga minyak. Malaysia sebagai negara pengeluar minyak tapi harga tidak diturunkan tetapi kini Rakyat dan pihak media tidak lagi membuat liputan ini disebabkan perhatian ramai dialihkan ke isu "penumpang" ini.


4)种族政治
巫 统最擅长玩弄的把戏,在826补选大家更是领教过了。他的目的就是为了让大家尤其是马来人觉得他们的权益被人家质疑,让大家觉得原来巫统就是种族的救星。 最后得益的还不是那些大老板,在巫统有地位的马来人。平明百姓问一问自己,到底自己在那些内定的招标工程,有没有的到好处?来来去去还不是那几个人。
4) Politik Perkauman
Permainan yang sering kali dimainkan, terbukti dalam pilihan kecil Permatang Pauh yang lalu. Tujuannya ialah mewujudkan suasana seperti hak Melayu akan dicabar dan hanya UMNO saja yang akan mempertahankan hak ini. Tapi siapa yang untung?jawapannya ialah kroni dang tauke besar! Tanyalah diri sendiri, adakah kita mendapat apa apa daripada projek projek besar selama ini? Jawapannya ialah tauke tauke atau kroni yang dapat faedah!


5)916变天
巫统极有可能利用这一个问题来创造一个不稳定的局势。甚至宣布国家局势动荡来阻止916变天的可能性。
5) Peralihan Kuasa 916
Mereka mungkin memainkan isu ini lalu menyebabkan suasana yang tidak stabil di negara ini, mungkin mereka mengumumkan suasana tidak tenteram untuk menghalang peralihan kuasa pada 16 September.

其实我还蛮想知道我国的马来族群对这是件的看法如何,
如果你是的话欢迎留言或投票(当然其他人也是非常欢迎你们留言)
Sebenarnya saya ingin mengetahui pandangan masyarakat Melayu tentang peristiwa ini. Adakah anda menyokong apa yang dikatakan Ahmad Ismail?
Sila tinggalkan mesej atau buang undi di bawah.

Orang lain juga dijemput untuk membuat pandangan!



各位,千万不要堕入巫统的政治陷阱。
大家要知道国家稳定的局势得来不易!
我们好不容易才出现两线治的政治局面,
千万不要把这个局面给毁于一旦!
Janganlah kita jatuh ke permainan politik ini.
Kestabilan negara perlulah dihargai sepenuhnya!
Bukan senang untuk politik negara wujud sistem dua parti ini,
Jangan kita memusnahkan senario ini!

最近我也开始收到了一些非常敏感的讯息,
希望大家不要转寄这一类的敏感的讯息而令国家出现动荡。
Kebelakangan ini saya juga menerima SMS yang sensitif!
Harap semua tidak "forward" ataupun "delete" saja SMS untuk menjamin kestabilan negara!

希望大家对种族政治把戏说“
Marilah kita katakan "TIDAK" kepada Politik Perkauman


-Go! Malaysian...

No comments: