"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, September 09, 2008

Senarai Nama Krew Salah Dan Tidak Dikeluarkan Oleh MISC

KUALA LUMPUR, 9 Sept (Bernama) -- Senarai nama krew MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5 yang disiarkan dalam akhbar New Straits Times semalam adalah salah dan tidak dikeluarkan oleh MISC Berhad, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Shamsul Azhar Abbas.

Penyiaran senarai nama krew itu telah menyebabkan tekanan kepada keluarga anggota krew, katanya.

"Anggota keluarga terbabit telah menyatakan kegusaran mereka mengenai laporan spekulasi dan negatif oleh media," katanya dalam kenyataan di sini, Selasa.

Beliau berkata rundingan sedang dijalankan dengan perampas kedua-dua kapal itu dan mereka sedang cuba melakukan yang terbaik untuk memastikan semua krew dapat pulang dengan selamat dan secepat mungkin.

Bagaimanapun, MISC tidak dapat memberikan sebarang maklumat terperinci kerana ia mungkin membahayakan krew berkenaan, katanya.

Kapal milik MISC, MT Bunga Melati Dua dengan 39 anggota krew -- 29 warga Malaysia dan selebihnya warga Filipina -- dirampas oleh lanun di Teluk Aden di perairan Somalia dan Yemen pada 19 Ogos. Seorang daripada warga Filipina terbunuh akibat terkena peluru yang tersasar.

Sepuluh hari kemudian, sebuah lagi kapal MISC, MT Bunga Melati 5, dengan krew terdiri 36 warga Malaysia dan lima warga Filipina, dirampas di perairan yang sama semasa dalam perjalanan dari Yanbu, Arabi Saudi ke Singapura.

Memberikan jaminan yang semua krew di dua buah kapal itu selamat dan berada dalam keadaan yang baik dengan bekalan makanan yang mencukupi, Shamsul Azhar berkata MISC sedang bekerjasama dengan gabungan angkatan tentera laut untuk memastikan keselamatan semua kapal di kawasan Teluk Aden.

Beliau juga berkata kapal Bunga Seroja Satu tidak diserang seperti disahkan oleh tentera laut, tidak seperti laporan akhbar The Star semalam.

"Kami sekali lagi merayu kepada media supaya lebih sensitif untuk tidak membahayakan nyawa krew kami dengan membuat laporan yang spekulasi, sensasi atau tidak tepat mengenai kejadian ini," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Sebagai pihak yang bertanggungjawab patut selamatkan nyawa krew kapal MISC tanpa kira warganegara....
Tapi MISC ini harta milik siapa...?