"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, December 22, 2008

Hudud jatuh taraf jadi jerat

Wah, rupa-rupanya hudud itu jatuh tarafnya dan kini ia sekadar menjadi jerat politik untuk mempengaruhi arah aliran politik.

Lebih malang lagi kalau orang yang mengaku Islam mahu menjadikan hudud sebagai jerat atau orang yang mengaku Islam menyifatkan jawapan tanpa berpura-pura mengenai isu hudud sebagai telah terjerat.

Dan, betapa murah dan hinanya hukum Allah apabila ia dijadikan umpan perangkap di medan perburuan kuasa yang rakus dan kotor.

Saya selalu bertanya kepada diri sendiri, adakah orang yang dilihat bijak berpolitik dan menjaga kepentingan diri tiba-tiba menjadi bangang dan biul apabila perkataan hudud dijerit ke telinganya oleh mereka yang membenci hudud? Saya juga tertanya-tanya, adalah untuk mendapat sokongan kita terpaksa menolak apa yang diwajibkan oleh Islam - barangkali suatu hari nanti akan diminta menolak keperluan membina masjid dan surau untuk orang-orang Islam kerana "sudah terlalu banyak".

Apa lagi nak buat supaya saya dilihat tidak mengamalkan politik sempit perkauman dan agama. Tinggal sembahyang? Tuang puasa? Sekat zakat?

Entah berapa puuh kali Raja Petra Kamarudin menulis seperti apa yang ditulisnya dalam artikel bertajuk "The constantly grumbling Chinese":
  • Sebahagian masyarakat Cina menyatakan mereka enggan mengundi PAS kerana bimbang PAS mahu melaksanakan undang-undang Islam. Tetapi, bagaimana PAS hendak melaksanakan undang-undang Islam jika mereka tidak mungkin mendapat majoriti dua pertiga di Parlimen?
~penarik beca

8 comments:

tok iskandar said...

filem ini memaparkan dua aktres beragama Islam bercium mulut.Mencemarkan kesucian Islam dan menggalakkan gejala lesbian.

Info tentang filem histeria daripada NST Online
NST Online » Frontpage
2008/12/18

By : Meor Shariman


Lesbian kiss sets tongues wagging
KUALA LUMPUR: The first-ever kiss by two Malaysian actresses will be shown on screens today, at nearly 50 cinemas nationwide.

Locking lips on screen are Nurliana Samsuddin and Sharifah Norazean, better known as Scha, in the horror flick Histeria.

In the intimate scene, Nurliana, who plays a lesbian schoolgirl, is supposed to express her interest for the character played by Scha.

"Scha plays a girl who is confused about her sexual orientation," Nurliana said, adding that the kissing scene was not in the original script.

"Scha and I were only supposed to hold hands to show our affection, but on the set, (director James) Lee told us to kiss."


She admitted that she was shocked by the request and did not want to do it at first. "My first instinct was to say no because I was not comfortable."

She then sat down with Lee and Scha to discuss the scene, with the intention of declining to do it.

"During the discussion, we thought it would be impossible for the scene to be approved by the National Censorship Board.

"Lee also explained why he wanted the kissing scene. He said he wanted to show the reality of life in an all-girls boarding school.

"Such relationships exist in schools and that's the message we want to send to the audience."

Nurliana admitted she was nervous when doing the scene. "We did two takes because the first did not work."

In the first take, they relied more on angle for a "camera trick". They were supposed to move their faces close enough for the camera to catch the illusion of a kiss.

"But it did not work and we knew then that there was no other way. In the second take, our lips touched briefly and that's it."

Nurliana said as an actress, it was the most awkward and weird experience.

Now, the actress is feeling the heat over the scene.

"I've received many emails and messages on Facebook condemning me. Some questioned why, as a Muslim, I agreed to do the scene.

"Please understand that the decision to do the scene was a professional one, " said Nurliana, who was also concerned that her parents would be dragged into the controversy.

She said her parents were informed of the scene but they have not seen the movie. "I just hope they will not freak out after watching it."

Histeria, produced by Tayangan Unggul Sdn Bhd, tells the story of a group of girls who have to spend a weekend at a haunted hostel block.

When an evil force is accidentally unleashed, the group has to find a way out of the locked school.

Histeria is Lee's first commercial effort. He made a name in international independent film circles with The Beautiful Washing Machine, which won the Best Asean Feature Award and Fipresci Prize at the Bangkok International Film Festival 2005.

Nurliana is also a director, whose directorial debut was Selamat Pagi Cinta. She is currently working on the action flick, Remp-It V3, as assistant director.

Anonymous said...

Topeng perak,
Apa yang kita dapat hasil perbahasan antara Husam dan Khairy adalah sesuatu yang positif. Husam mahukan hukum Hudud dilaksanakan sekiranya Pakatan Rakyat menguasai kerajaan pusat.

Itu sebenarnya adalah satu angan-angan yang dilahirkan dalam bentuk cadangan. Salah ke Husam mencadangkan...? Tapi orang islam di TV3 memperlecehkan cadangan itu kononnya DAP tidak merestuinya.

Orang islam dibilik berita TV3 memang celaka !

Sebenarnya ketika pembentukan parti gabungan Pakatan Rakyat dulu PAS tidak menyentuh langsung pasal hukum Hudud kerana mereka tidak memikirkan langsung kerana terkejut dapat menawan lima negeri dari Barisan Nasional.

Setelah keadaan bertambah tenang maka segala benda yang diperjuangkan dulu dah ingat kembali termasuk hukum Hudud. Oleh kerana itu Lim guan Eng berkata pekara itu tidak termasok dalam menifesto Pakatan Rakyat.

Mengapa DAP nak takut padal Hudud sekiranya mereka tidak melakukan kesalahan...? Sebenarnya yang takut pada hukum Hudud adalah orang UMNO !

Lihat muka pemimpin UMNO yang selalu buat sidang akhbar... Apakah mereka ini suci lagi bersih dari kesalahan jenayah..?

Kerana kita tidak ada kuasa untuk menyiasat maka orang ini dilihat sebagai orang yang mulia walau pun kita tahu orang itu memang sial lagi celaka !

PAS mesti memberi keterangan yang jelas dan benar pada DAP tentang Hudud. Orang DAP pasti takut pada hukuman gantong sampai mati sekiranya orang DAP menjual dadah. Tapi apakah orang DAP perlu takut hukuman gantong sampai mati sekiranya mereka menjual nasi ayam...? Oleh kerana itu apa bezanya dengan hukum Hudud..?

Orang islam mesti mengisi ilmu dalam akal warasnya agar sentiasa berani menghadapi ujian dari Allah.

Anonymous said...

kita kena ingat..perlaksanaan hudud adalah dikenakan ke atas orang islam sahaja..so kalau kita laksana hudud..orang cina dan india..tidak kena..diorang still kena undang2 sivil biasa...atau dinamakan segagai undang2 takzir..inilah yang orang2 cina dan india tak tahu..sepatutnya explain kat diorang..bukan duk hentam ..undang2 Allah ni..

Kurt said...

Masalahnya kalau cina muslim ke india muslim ke mestilah diadili ikut hukum hudud. Inilah sentimen yang org2 UMNO tgh mainkan. Org2 inilah juga mainkan sentimen yang bukan islam pun kena hudud kalau ada melakukan kesalahan. Ape motif nak susahkan perlaksanaan hudud tu?Pada pendapat aku dengan masalah gejala sosial yg semakin menjadi2 ni hukum hudud ni mestila dilaksanakan secepat yang mungkin. Kalau tak sendiri mau ingatla.Korang dah besar. Aku malas nak taip pjg2. Ni pun dah taip pjg2. Just my common sense.

Anonymous said...

hukum hudud ni kursus perlu dilakukan pada umat islam tak kira kaum apa pun...apabila perlaksanaan nya jelas....maka mungkin kaum lain yang tak beragama islam akan terpesona dgn undang2 tersebut....cuma org islam kita je yg takut...sbb tak tahu.apabila dh tersesat dok suruh kerajaan cari undang2 baru...kihkihkikih.....

azza said...

Hukum hudud ini perlu d laksanakan utk menghukum pemimpin atasan yg memegang amanah rakyat shj. Sebagai contoh, Menteri 'A' tlh songlap duit rakyat sbnyk 10 juta. Jika d potong tangan sekali pun, masa depannya masih terjamin dgn hasil duit rompakan tersebut. Jika pemimpin tunjukkan contoh yg baik, mustahil rakyat akan menjadi lanun. Lihat pemimpin negara Jepun & nilai pula kadar jenayah d negaranya.

Anonymous said...

Salam..
Pemimpin PR mesti Bermuzakarah dalam hal ini.
Kepada Pemimpin Pas,,,mereka hendaklah bagi perjelasan yang sebaik mungkin kepada rakan2 pimpinan dalam PR...
Bagi aku,,,,Aku akan tetap bersama PAS selagi Pas tidak berubah dasar perjuanganya.....
Dalam HAl ini TGNA,TGHH dan DSAI hendaklah memberi penerangan kepada Pimpinan PR yang lain bahawa berkesannya HUkum Hudud apabila dilaksanakan.....
Wallahualam....
.............av....................

Anonymous said...

PAS kalau betul nak jalankan hukum hudud dan pastikan kemenangan, jauh lah dari DAP tu. Dah tau kalau bersekongkol dengan mereka, cita2 mereka takkan kemana, lagi mahu duduk sama2. Jangan pandai cakap je, tapi usaha macam takda sangat pon.