"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 15, 2008

Temuramah Anwar dengan Malaysiakini

Malaysiakini: Sdr. selalu dok sebut pasai ‘16 September, 16 September’, tapi ramai orang kata Sdr. auta saja. Betui ka?

Anwar: Dulu aku dok kata kita boleh kaut lima negeri masa mengundi 8 March, hangpa tak percaya. Sapa pun tak percaya - Malaysiakini pun serupa.

Ok la bila orang peringatkan aku ‘optimistik’ sangat, tapi kita tau la. Tapi tak boleh nak bagi tau la, bukan ka? Jadi, berdasarkan maklumat yang kita ada, kita percaya kita boleh lakukan. Hangpa tau? Gomen pun tau, IGP pun tau, tu pasai depa buat kerja tak senonoh ni. Depa percaya, kita boleh buat. Tu pasai depa gabra dan buat macam-macam untuk menghalang kita.

Pasainya, depa takut masa depan depa - kalau Sdr. jadi PM, depa takut nanti Sdr. pi hambat depa.

Nak buat macam mana sebab bukan senang nak keluaq penjara, kena pukui, kena jel, kena fitnah macam-macam, lepaih tu terus kata..” jangan buruk sangka”. Lupakan saja la.

Tapi hang kena sedar. Bila kita ada prinsip, ada agenda, cakap pasai cabaran, depa hambat kita. Betui… ada kes saman pada Mahathir, tapi semua ni masih dalam proses pasai depa asyik dok ulang yang tu saja. Dan saya terpaksa menghentikan depa. Bukan nak buang masa berlawan dengan depa.

Tapi macam mana hang nak lawan dengan orang macam Musa Hasan, dah lebih sangat. Tak terlambat bagi dia nak gostan tapi dia cukup confident boleh berjaya. Memang depa kecut perut tapi oleh kerana benda ni nampak macam soal peribadi, ramai yang duduk dalam polis pun tak suka.

Mula-mula sekali, Musa dah nak pencen. Yang kedua, pasai apa nak libatkan diri dengan dendam orang ni, yang disokong oleh Khairy dan kuncu-kuncunya. Dan saya sebut nama-nama depa ni, macam Najib dan Rosmah sebab semua orang dah tau.

Tapi macam mana kita nak urus kerajaan, buat perubahan, bergerak ke depan - kita perlukan kesedaran yang baru, semua bangsa kena bersatu, ekonomi kena perkukuhkan, kehakiman kena perbetuikan dan keyakinan terhadap polis mesti dikembalikan - kalau kita asyik dok tengok kebelakang.

Saya bukan nak kata saya ni malaikat. Tak dak….

Habih…nak lawan depa?

Tak dak.. kita kena bergerak kedepan dan kita kena la memaafkan perkara yang lepaih yang menyentuh hal peribadi. Kalau takat 2,000 ekar dan dua billion ringgit, bukan hak saya nak memaafkannya, depa kena bagi balik. Tapi kita tak boleh la heret negara gostan kebelakang.

Maksud Sdr… kalau Sdr. jadi PM, Sdr. akan melupakan perkara yang lepas?

Saya maafkan, tapi saya takkan lupakan.

Sdr. tau tak, Dr. Mahathir ada kata.. kalau Sdr. jadi PM, dia akan lari keluar negara?

Kah…kah..kah… Dia melawak saja kot…

Kalau Sdr. jadi PM, adakah Sdr. akan mengambil tindakan terhadap penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa terhadap depa yang tinggi-tinggi nu?

Dalam 10 tahun yang lepaih,saya dah maafkan. Kat Mahathir pun serupa.Dia kata apa pun, saya tak ambik pot pun. Tapi kalau tengok apa yang Abdullah Badawi dan menantu dia buat…teruk la. Nampak saja alim, tapi lagi teruk. Lebih baik jadi liberal, sekular daripada mengaku alim, warak blah..blah..blah, tiba-tiba bercakap tentang moral dan etika.

Nak buat macam mana? Maaf boleh maaf tapi yang ni kita kena lawan juga.

Apakah yang akan Sdr. lakukan sebagai Ketua Pembangkang, bila dah menang?

Kena berbincang dengan kawan-kawan dari Pakatan la. Tak boleh la main cakap saja, terutama kat level kita. Setiap dasar kena bincang bersama.

Insyaalah, bila masuk Parlimen nanti, sebelum belanjawan, dengar belanjawan. Tapi perkara penting ialah contact balik semua Ahli Parlimen yang dah janji nak ikut kita kalau saya masuk Parlimen.

Kata kerajaan menunggu, tapi kabinet bayangan pun tak dak?

Ada….. tapi belum diumumkan. Tak betui kalau orang kata kita tak dak orang nak pegang portfolio.

Adakah itu agenda pertama Sdr. sebagai Ketua Pembangkang?

Saya setuju, benda ni cukup penting dan saya akan pastikan benda ni akan jadi agenda pertama dalam mesyuarat pertama Pakatan nanti.

Pasai isu Majlis Peguam - mungkin kah ini akan menyebabkan masalah dalam Pakatan bila ada pemimpin PKR dan PAs yang menentang forum ini secara terbuka?

Betui. Benda ni mengajar kita bahawa setengah daripada keputusan kita perlu difahami terutama peringkat bawahan. Mungkin pasai kita tak terangkan diperingkat bawahan tapi bagi saya jelas, secara jelas, kita mesti membenarkan forum ini. Kita dah bagi tau Majlis Peguam tentang pandangan kita dan Pas jugak dah keluarkan kenyataan - Hadi Awang dah cakap dengan jelas - kita mesti benarkan, tapi kena buat secara tertutup la.

Ini juga pandangan peribadi saya buat masa la ni sebab kita kena berdepan dengan benda ni.Saya cuba mendapatkan pemimpin Islam untuk menerima bahwa kita mesti membenarkan perbincangan. Kalau kita tak boleh nak berhujah, ada yang tak betui la dengan kepercayaan kita. Kita mesti yakin untuk berhujah. Jadi kalau kita tak berapa suka dengan wakil kita, kita cari orang lain yang lebih baikuntuk berhujah.

Saya dah berbincang dengan Mehrun Siraj semalam, dia pun ada kat sana, masa tu ada sorang sister tengah bagi pendapat yang sepatutnya didengar oleh orang islam dan bukan islam. Kita miss yang ni.

Dimana sebenarnya Zulkifli Nordin?

Saya pun tengah cari dia.

Betui ka Sdr. tak tau kat mana dia ada?

Saya diberitahu, dia berjanji untuk call balik jadi sya sedang menunggu. Saya tak dapat berhubung dengan dia dah beberapa hari dah. Tapi kita bersetuju dengan apa yang dibagi tau oleh Syed Husin Ali.

Adakah tindakan akan diambil terhadap Zulkifli?

Syed Husin dah cakap tentang pendirian kita dan saya diminta untuk bercakap dengan dia untuk memberi notis ataupun sebarang pertanyaan dan tindakan yang akan diambil. Saya rasa, kita kena tunggu dia dulu kalau nak buat apa pun. Kena adil juga kat dia.

Apakah jenis tindakan?

Terpulang pada Syed Husin yang jadi Ketua Jawatakuasa Disiplin dan Lembaga Disiplin, yang bebas.

Adakah dia akan dibawa ke Lembaga Disiplin?

Kita kena tanya kat dia dulu apa yang berlaku.

Macam surat tunjuk sebab?

Kita tengok dulu.

(Temuramah ini dibuat dalam Bahasa Inggeris dan boleh dilihat diMalaysiakini. Terjemahan kedalam dailek Permatang Pauh ini dibuat untuk memudahkan kita paham - mat saman kati)

No comments: