"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 22, 2008

Oi Mangkuk! Nak Turun, Turun Je la..!

Berita 1 - Ogos 14, 08 – Kerajaan berharap trend penurunan harga minyak dunia berterusan supaya harga bahan api itu di pasaran tempatan dapat dikurangkan pada kadar yang lebih rendah berbanding sekarang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pada ketika ini trend tersebut memberi satu harapan baru kepada kerajaan untuk menurunkan harga minyak sekali gus mengurangkan bebanan hidup rakyat - rujuk [sini].

Berita 2 - Sep 3, 08 - Harga minyak tempatan mungkin diturunkan lagi sebelum Hari Raya Aidilfitri, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan HalEhwal Pengguna Datuk Shahrir Samad.

Shahrir berkata beliau mengharapkan berita gembira itu sepertimana yang diharapkan oleh rakyat sejajar dengan trend penurunan harga minyak pada masa ini - rujuk [sini].

Berita 3 - Sep 20, 08 - Keputusan sama ada kerajaan akan menurun atau mengekalkan harga runcit petrol dan diesel bakal diketahui pada mesyuarat Kabinet Rabu ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad berkata, Jemaah Menteri akan membincangkan cadangan penurunan harga minyak itu dan menentukan kadarnya. - rujuk [sini].

Berita 4 - Sep 21, 08 - Harga bahan bakar dalam negara dijangka dapat diturunkan 30 sen seliter menjelang perayaan Aidilfitri sekiranya harga minyak di pasaran dunia kekal di bawah paras AS$100 (RM340) setong.

"Kini, harga pasaran sekali lagi menurun sehingga di bawah paras AS$100, maka saya menjangkakan harganya mungkin akan diturunkan sehingga 30 sen lagi,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini - rujuk [sini].

TP - Kalau aku kumpul semua statement Menteri-Menteri lembu ni... aku ingat dekat 10 kali dah depa dok canang kata rege minyak boleh turun dan bakal diturunkan... stakat hari ni baru sekali je rege minyak depa turunkan tu pun sebab Pilihanraya Kecil P-044... kalau tak, aku ingat stakat dapat "baca" je la rege minyak "nak turun"...

Mesyuarat Kabinet hari Rabu ni... lepas ni kalau rege minyak tak turun jugak... memang sah kerajaan UMNO/BN yang nak kene turun tak kira apa cara skalipun...

Cukup-cukupla dok jadi "Mangkuk"... Khak Ptuih..!

- The End -

4 comments:

kulatlapok said...

salam Bro;

Amboi..!! Bro ko kahak nasib tak kena kat aku.. bukan main kuat lagi ko TUI..!! Nasib baik aku elak, kena lak kat orang2 U#*&O, kalau tak setipek kat kepala aku...!!

Anonymous said...

Salam sedara Topeng Perak,

Agaknye tak puas mengketedarah duit rakyat, tu yg delay je tue...

Paham2 la spesies homosapiens berdarah UMNO berdaging BN berotak lembu ni...

puwa said...

khakk ptuiiih !!!

Nina Nurziana said...

beb~
-bkn die kisah turun ke x..
minyak depa pon kta yg bayaq
-bkn depa kisah harga barang naik
ka turun ka x cukup ka
yg depa tau depa punya ada,..
-bkn depa kisah kta nih mkn ke x
yg depa tau,meal is serve, 6times daily

lu pk lah sendrik~