"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 18, 2008

Royalti minyak: Masalah teknikal akan dibincang

KUALA TERENGGANU 17 Sept. - Kerajaan negeri menghantar tiga pegawai tertinggi untuk mengadakan pertemuan dengan Kementerian Kewangan semalam bagi membincangkan beberapa masalah teknikal yang belum selesai mengenai tuntutan royalti minyak Terengganu.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, perjumpaan itu diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong; Pegawai Kewangan Negeri Datuk Mazlan Ngah dan Penasihat Undang-undang negeri, Mohamed Sekeri Mamat serta beberapa pegawai.

Beliau berkata, pertemuan itu bertujuan menyelesaikan beberapa masalah teknikal termasuk mendapatkan maklumat mengenai perbelanjaan melalui projek yang dilaksanakan di samping baki yang ada.

Bagaimanapun katanya, tarikh sebenar kerajaan negeri akan memperoleh royalti tersebut belum dapat diumumkan walaupun sebelum ini ia dikatakan pada bulan ini.

''Saya akan beritahu bila sampai masanya dan kita ada sedikit masalah teknikal yang kini dalam proses untuk diselesaikan," katanya.

-Utusan Malaysia Online

TP - Mat... masalahnya 1 je Mat... kerajaan pusat... tukar kerajaan pusat, selesai masalah... 20% royalty minyak untuk negeri-negeri pengeluar minyak... apa susahnya?

1 comment:

Buaya-Merah said...

ckp senang ler..
nak buat bkn senang..
nak tarik 30 MP BN pn x dpt2 lg..hehehe