"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 24, 2008

Apabila pemikiran politik memperlekehkan wahyu - malaysiakini

Penyakit bangga dengan pendapat sendiri atau pandangan kelompok yang disokong kadang - kala menampakkan lagi kejahilan diri.

Pada mereka yang mengidap " penyakit" ini segala pandangan yang datang daripada orang lain atau sumber yang berbeda akan ditolak mentah - mentah.

Mengulas tentang debat antara Dato Husam dan Khairy tempohari didalam Wacana Perdana Tranformasi Politik Malaysia ada sesuatu yang melukakan agama .

Apabila melibatkan persoalan hudud seolah - olah perkara ini ciptaan manusia yang boleh diperolok - olokkan.

Khairy kelihatan begitu bernafsu mendesak Husam agar menyatakan pendirian Pas jika mendapat kuasa memerintah Malaysia.

Dan apabila Husam menjawab dengan prinsip dan keimanan terhadap perintah agama " Ya ! kita akan buat ! " sebanyak dua kali .Khairy kelihatan lega dan sesekali nampak biadap ( kerana dia memang mahukan itu jawapannya ).Harapan khairy ialah biar masyarakat bukan Islam merasa takut dengan perkataan hudud .

Sebaliknya pula apabila prof Agus membuat soal balas kepada khairy apakah beliau akan mencadangkan kepada UMNO agar melaksanakan hudud jika terpilih sebagai ketua Pemuda Umno kelak ? beliau menjawab " kita akan teruskan undang - undang yang ada kini "( jelas khairy menafikan hak ALLAH ).

Inilah padah akibat mahu mencari ' political milage ' tanpa memikirkan akibat daripada ucapan yang sebegini rupa. Beliau dan penyokongnya mungkin menganggap Husam telah masuk ' perangkap ' dengan soalan itu .

Tetapi mereka lupa bahawa soalan itu berkait dengan akidah sebagai seorang muslim .Memang benar undang - undang hudud bukan semudah itu mahu dilaksanakan .

Tetapi keazaman itu perlukan niat, ucapan dan perlaksanaan ( jika cukup syarat ). Pada penulis , Husam bertindak wajar dengan jawapan beliau.Tetapi diperingkat strategi dan perlaksaannya itu soal teknikal yang boleh dibincangkan.

Ucapan Khairy nyata mengambarkan niat peribadi dan partinya
yang tidak banyak beza dengan puak - puak yang menolak hukum ALLAH SWT .

Apakah ada pilihan yang terlebih baik selain daripada perintah ALLAH SWT.?

Nasihat kami di www.telobakong.com janganlah sampai memperlekehkan agama hanya kerana mengejar tampuk politik yang sementara.

-Telok Bakong Online

1 comment:

Anonymous said...

Alah, PAS pun sama je, cakap je yang pandai. Janji bukan main, tapi masuk pakatan kerja dengan DAP. SAh2 lah geng tu menolak. Tu ke cara mereka nak buat benda tu semua?