"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, January 01, 2009

Saman, lucut kerusi parlimen: Kenyataan Rashid 'mengarut'

Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Abdullah Abdul karim menyifatkan kenyataan bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman untuk menyaman dan melucutkan kerusi parlimen anggota pembangkang sebagai kenyataan 'mengarut'.

Katanya, Rashid bercakap seperti orang jahil undang-undang dan perlembagaan Persekutuan.

Jelas Abdullah, perkara 48(1) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyenaraikan sebab-sebab seorang anggota perlimen boleh dilucutkan kerusinya, antaranya disebabkan oleh gila atau disabitkan dengan kesalahan oleh mahkamah dan dihukum penjara atau denda tidak melebihi RM2,000 jika tidak mendapatkan keampunan dan sebagainya.

"Ia berbeza dengan kenyataan Rashid kononya ada ahli parlimen pembangkang akan digugurkan kerusinya jika disabit dengan kesalahan memfitnahnya," ujar Abdullah yang juga seorang peguam.

Menurut Abdullah sekalipun Rashid menang saman sivil dengan jumlah jutaan ringgit sekalipun ia tidak akan menjejaskan kerusi anggota parlimen berkenaan kerana kesalahan yang memboleh kerusi sesaorang anggota parlimen itu digugurkan adalah bersabit kes jenayah, ia tidak termasuk dalam kes saman sivil atau saman malu yang sebutkan bekas pengerusi SPR itu.

"Kenyataan Rashid itu mendedahkan kejahilanya, bagaimanapun kita hormatlah hak beliau untuk membuat saman sivil itu, itu haknya, ujar Abdullah ketika ditemui di pejabatnya.

No comments: