"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 01, 2008

Malam seni bantah 48 tahun ISA

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menganjurkan malam kesenian esok sempena sambutan ulang tahun ke-48 pelaksanaan akta kontroversi itu.

Malam Seni 'Tanpa Bicara' bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan diadakan di sebuah medan selera di Taman Melawati, Hulu Kelang.

ISA yang membenarkan seseorang ditahan tanpa bicara mengikut budi bicara menteri dalam negeri diluluskan pada 1 Ogos 1960.

Dalam kenyataannya hari ini, GMI berkata kebanyakan daripada 64 tahanan di kem Kamunting di Taiping terdiri aktivis Islam yang dikaitkan dengan kegiatan terorisme.

"Separuh daripada mereka ditahan lanjut (dua tahun) bagi kali kedua (selepas dua tahun pertama) dan dari jumlah itu, 24 orang sudah ditahan selama enam tahun," kata seorang penyelaras GMI, E Nalini.

Tujuh daripada mereka meringkuk di situ selama tujuh tahun - Yazid Suffat, Suhaimi Mokhtar, Shahrial @ Syahrial Sirin, Abdullah Daud, Abdullah Minyak Silam, Mat Sah Mohd Satray dan Shamsuddin Sulaiman.

[Berita penuh menyusul]

-malaysiakini

No comments: